|
Sokrates var filosof via dialog. For ham var filosofien en samtale og
ikke skrifter. Derfor kendes han i dag kun igennem de andre større
filosoffers skrifter, f.eks. Platon. Sokrates brugte samtalen til at få
folk til at åbne sig, og derved opnå en ønsket respons der var at tænke over deres
svar, påstande og holdninger. Dette gjorde han ved at stille, ofte meget
nærgående og irriterende spørgsmål, og derefter så ud som om at ham intet
vidste. Ikke for at udvise overlegenhed, men blot for at få parten til at
åbne sig, dette blev kaldt for den sokratiske ironi.
Sokrates søgte efter en sandhed, og hans meget betydningsfulde indsigt
udmundede i en sætning som lyder følgende: Jeg er mig bevidst, at jeg
ingenting ved. Han vidste selvfølgelig hvad han var, at han var gift,
men det var en anden slags sandhed han søgte. Han spurgte mange anerkendte
menneske om etiske og politiske spørgsmål. Så som hvad er retfærdighed, men
kom frem til den konklusion at ved nærmere undersøgelse at disse
personers udtalelse ikke holdt stik i sidste ende, og hans samtaler med dem
oftest endte i en aporí, altså en udvejsløs situation.
Sokrates var bevidst om at han absolut ikke havde et endelig svar på mange
af de spørgsmål han stillede, så som hvad kan jeg vide? Hvad bør jeg gøre,
men troede på, at der fandtes en endelig sandhed, som var gyldig og ens for
alle, og at et var opgaven at finde dem.
En af Sokrates´s andre grundholdninger var at dyd er viden. På græsk er dyd
= areté En kniv har areté når den er god til at skære og en skomager har
ligeledes areté når han er god til at lave sko. Sokrates spurgte hvad
menneskets areté var. Og hans svar til dette var når et menneske
virkeliggøre hvad det burde være og gøre. Og hvis man er besiddelse af sand
viden, mente Sokrates også at man kun kunne handle retfærdigt.
|
 |
|
Det var ikke kun viden og indsigt i det der faktisk er, men også det
normative (det, som bør være)
Sokrates startede en ny kunst som blev kaldt for samtalekunst, men Sokrates selv
kaldte det for jordemoderkunst, da det under samtale var meningen at
viderebringe sandhed, finde den og bringe den til verden.
Han troede på etisk determinisme, hvilket vil sige at ingen handler ondt for
at være ond, men fordi dette menneske mangler viden, og derfor skal dette
menneske ikke straffes med belæres, dette kunne være en af grundene til at
da han blev fængslet for sine meninger og teorier om virkeligheden som
dengang ikke stemte overens med resten af befolknings verdensbillede, blev selvom
det stod ham frit at gå, dette betød at
han ville blive dømt til døden. Disse mennesker som havde sat ham i
”fængsel” var uvidende, og for ham var det umuligt at belære dem om andet,
da han havde prøvet det. Det kunne måske også skyldes moralske kvaler at han
ikke gik.
Men Sokrates troede ikke blot på det håndgribelige i denne verden.
Sokrates mente at der fandtes en ideernes verden, hvor ens sjæl stiger hen
imod når ens krop døde. Ens sjæl kom enten tæt på eller lang fra alt efter
hvordan man havde levet i ens liv. Hvis man havde levet et dydigt liv med
stræben efter viden, kom man tættere på denne ideernes verden, og der ville
man blive ”tanket” op med mere viden, og derefter komme ned på jorden igen,
hvor man ville bosætte sig i en krop. Denne krops opgave og dette ”nye”
menneske var at udforske det man havde ”tanket” op. Dette var
en forlængelse af hulelignelsen som Platon, hans elev, nedfældede på skrift.
|